Dodaj produkty podając kody
SPIUG - Wpływ ETS2 na koszty ogrzewania w przyszłości
W ostatnich dniach media obiegła fala doniesień sugerujących drastyczne podwyżki kosztów ogrzewania kotłami gazowymi po wprowadzeniu przez UE opłat od emisji CO2.
Od 2005 roku Unia Europejska działa w ramach systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) – część pakietu dyrektyw i rozporządzeń "Fit for 55". Celem jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w sektorach energetycznych, przemysłowych i linii lotniczych, które generują dużo emisji.
ETS2 obejmuje opłaty za gaz, węgiel i olej opałowy, czyli paliwa stosowane do ogrzewania mieszkań i domów.
W odpowiedzi na nieprawdziwe informacje dotyczące zakazu instalacji czy wręcz przymusu demontażu kotłów gazowych w niedalekiej przyszłości, warto podkreślić, że obecnie mamy do czynienia z kolejną falą dezinformacji dotyczących przyszłości kotłów gazowych. Jest to próba zniechęcenia użytkowników i inwestorów do inwestycji w tego typu urządzenia ze względu na potencjalnie wysokie koszty eksploatacji po 2027 roku.
Jednak fakty są następujące:
- Spekulacje na temat pośredniego wpływu ETS2 na ostateczne ceny gazu są na miejscu, ale nazywanie go "karą finansową za korzystanie z kotła gazowego" nie jest słuszne.
- Na dzień dzisiejszy brak jest wiarygodnych analiz wpływu nowego ETS2 na koszty ogrzewania, ponieważ system ten stanie się w pełni operacyjny dopiero od 2027 roku, a raportowanie i monitorowanie emisji rozpocznie się w 2025 roku. Dlatego wszelkie informacje na ten temat są spekulacyjne.
- Dyskusja na ten temat odbyła się z Eurogas, organizacją reprezentującą europejskich dostawców energii, którzy będą zobowiązani stosować i płacić ETS2, jednakże zainteresowane firmy również nie miały wiedzy na ten temat.
- Potencjalny negatywny wpływ ETS2 na konsumentów powinien zostać złagodzony przez tzw. Społeczny Fundusz Klimatyczny, który ma na celu zmobilizowanie co najmniej 86,7 mld euro w latach 2026–2032. Pozostawia to państwom członkowskim pewną elastyczność w decydowaniu o sposobie korzystania z funduszu, a państwa te będą musiały przedstawić plany społeczno-klimatyczne do czerwca 2025 roku.
SPIUG monitoruje sprawę potencjalnego wpływu ETS2 na koszt ogrzewania po 2027 roku u użytkowników końcowych. Jeśli dostępne będą wiarygodne i bezstronne analizy, zostaną one udostępnione do informacji publicznej.